måndag 22 augusti 2016

Feng shui - När du vill byta bostad



Jag får ofta frågor om Feng shui. Vad man ska tänka på och hur man ska göra. Det är ingen lätt fråga att svara på och för att enkelt kunna förklara läran så blir det väldigt övergripande. Men när man inte längre nöjer sig med den informationen, utan vill gå mer på djupet, blir Feng shui något helt annat.

När man söker ny bostad är det förträffligt att använda sig av Feng shui för att få de bästa förutsättningarna att trivas och få det så gynnsamt som möjligt. Men dessa förutsättningar är individuella så för att grannen har ett prima liv på ett ställe, är det inte säkert att du skulle få samma möjligheter just där.

Sedan finns det en sak som är viktigare än allt annat egentligen. Det finns inget perfekt hus. Feng shui handlar alltid om att du också måste kompromissa men att du väljer att kompromissa med de saker som du kanske vet att du kan göra något åt eller som inte drabbar dig så hårt.

När vi köpte vårt första hus så kunde jag ingenting om Feng shui. Jag gick på känsla och föll pladdask för det gamla huset som bara skrek efter vår hjälp. Idag när vi söker boende så är det lite mer komlicerat. Vi är mer medvetna i våra val och när inte de bästa förutsättningarna finns, så väljer vi bort hellre än försöker.

Vad ska man då tänka på?

Ni som sökt boende, de allra flesta av er säkert, minns hur man ser en bild på nätet och när man besöker platsen så känns det helt annorlunda. Där har vi Feng shui. Det går aldrig att lita på en bild. Den kan ge en första känsla men ofta kan den känslan ändras radikalt när du kommer på plats. Det handlar om att när du vill kunna använda dig av intuition och de kunskaper som man får inom Feng shui, så måste alla sinnen vara med. Du behöver se, lukta, lyssna, känna, och på en bild får du bara se. Det är en ofantlig skillnad.

Jag skulle säga, att förutom att kroppen ska svara direkt JA!! när man ställer sig frågan om det är rätt hus, så finns det massor med andra frågor att ställa sig och här är tex några:

* Hur ser omgivningen ut? Hur känns den?
* Har huset rätt riktning för mig/oss?
* Finns det vassa hörn som riktas mot huset?
* Vem har bott där innan och hur mår de/den?
* Hur reagerar kroppen inne och ute?

Jag skulle kunna skriva frågor hela dagen. Ungefär på den nivån är det om man vill gå djupt. Men Feng shui är ett redskap som är fantastiskt. För om det kan hjälpa till att du mår bättre, trivs bättre, får bättre energi omkring dig, då är alla undersökningar i världen värda den lilla, extra tid det tar att gräva lite i de här frågorna.

En annan sak som jag (surt) har fått lära mig vid husköp är att: Om du ifrågasätter något med ditt nya boende så är det inte rätt. Låter kanske konstigt men det är faktiskt sant! Om du börjar ställa en massa frågor till dig själv som tex: Räcker det här huset? Kommer det här att fungera? Är det här verkligen...?osv då är du inte på rätt ställe och du har blandat in dina tankar (egot) på tok för mycket i dina val.  

Intuitionen säger bara ja eller nej. Punkt slut. Alla "tankar", utläggningar, funderingar osv efter det är egot. Vilket kan göra att du helt tappar din ursprunliga sanning och kan lura dig att göra fel köp. Och jag vet hur lätt det är. Men det gäller att öva.

Universum och kroppen har en fantastisk förmåga att hjälpa till att hitta rätt. Och med Feng shui som redskap så blir det bra. Tricket är bara att lyssna. Och välja därefter.

Ha den finaste dagen vänner!

Kram
Jenny

 

1 kommentar:

  1. Tack för din text om att välja hus - det ger mig precis den hjälp jag behöver <3

    SvaraRadera