måndag 22 december 2014

Minnen och snart jul

Min älskade kisse älskar elden och kunde sitta där i värmen jättelänge.

Jag har lite svårt att förstå att det är dan, före dan, före dopparedan. Julhelgen är bara timmar bort, jag har gått på julledighet men någon julkänsla har jag inte. Jag har ju skrivit förr att julen nu för tiden är jobbig. Hela december egentligen. Och jag känner mig ganska tom på ord. Därav min tystnad här inne.

Jag försöker att låta bli mitt gamla arkiv numera eftersom det bara väcker en massa känslor men jag hittade den här gamla bilden som var en sån vanlig syn förr om åren. Så fort vi eldade ville hon sitta där framför kakelugnen och ibland satt hon nästan som i trans. Som i någon sorts meditation. Jag älskar det här minnet. Och bilden ger mig ro. Den påminner mig om hur lite vi behöver.

Hoppas att ni har tar det lugnt i julruschen. Tänk på att det blir jul ändå. Vi behöver så lite för att känna oss nöjda, mycket mindre än vi egentligen tror. Vi behöver varandra. Då klarar vi oss gott.

Kram
Jenny


8 kommentarer:

  1. Hej !
    Det är tråkigt att höra att du inte känner någon julkänsla och att du inte har hittat hem än. Jag önskar att Tomten eller någon annan kommer med en julklapp som får dina ögon att tindra igen !

    Jag önskar dig en UNDERBAR & GOD JUL !!

    Kram
    Anci

    PS. En jättefin bild !, DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är livet så! Men det kommer säkert något gott av det. Ha en fantastisk jul fina du! Stor varm kram Jenny

      Radera
  2. Så sant...jag har ett minne från en dag då jag med tårarna rinnande gick ut från banken efter att ha blivit tvungen att sälja ett älskat hus. I ett vanligt fönster en bit bort fick jag syn på en gammal broderad bonad med texten; "Sörj inte du du förlorat utan gläds åt det Du har".
    Julkram till dig!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt kloka ord på den bonaden! Tänk att kloka saker alltid dyker upp när man mest behöver dem. Julkram till dig med! Jenny

      Radera
  3. Jag satt faktiskt och längtade efter ett inlägg från dig! :)....å så tittade jag in och det fanns ett inlägg! :) Åh va mysigt det ser ut! ..sådär gör aldrig Signe...coolt att hon blir som i trans där...precis som oss människor! :) Förstår hur du menar ang. jul och gamla arkiv! Kram på dig och hoppas ni får en mysig jul! Nu är det ju i alla fall julstämning utomhus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och hoppas att din jul blev fin också! Ja, hon är lite rolig vår katt. En riktig livsnjutare! Kram Jenny

      Radera
  4. Åhhh vad mysigt det ser ut...jag har läst om er försäljning av huset, lite nyfiken blir man ju allt på varför ni sålde det...berätta då du vill...och vad glad jag är att du börjat fota tillsammans med duktiga Eja..Kraaam Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev så. Vi hade en plan att uppfylla en annan dröm som vi hade och hade tänkt köpa ett annat ställe men det blev aldrig så. Så nu får vi se vad vi hittar på :) Ibland hamnar man på andra vägar än man tänkt sig! Ja! Så skoj det är, känner mig så tacksam! Kram Jenny

      Radera