fredag 22 augusti 2014

Magiska ögonblick och förändringens frön



Ibland får man vara med om ögonblick som förändrar. Magiska ögonblick som kommer att sätta spår i en människa för evigt.
Jag pratade med en underbar väninna igår och vi uppdaterade oss på vad som hänt sedan vi pratade sist. Hon berättade att det inte hade hänt så mycket i hennes liv sedan sist. Hon har väntat ett tag på en förändring som hon känner att hon behöver, men hur hon än försökt hitta den, så har den inte dykt upp. Jag kan så väl känna igen det där. Jag har letat förändringar i ganska många år och med mitt tålamod mätt, har det aldrig gått tillräckligt snabbt. Men livet är ingen slump och saker sker i den ordning som det ska. När du är redo.
Under samtalet med väninnan så händer det plötsligt något. Hon kommer plötsligt på att det visst hade hänt en liten grej. Någon hade ringt henne och ville ha hjälp med en sak som egentligen berörde ett helt nytt, spännande område i hennes karriär, och hon hade inte hunnit ringa upp. Det här är ett område som jag och väninnan pratat om några år tidigare som ett alternativ för henne att ta upp, men som sedan lagt sig i skymundan. Nu återkom möjligheten igen. I och med att hon berättade det där för mig så började hennes pusselbitar falla på plats. Plötsligt såg hon att hon hade fått flera tecken på att hon skulle ta sig an det här, tidningar som låg framme som handlade just om denna sak, utbildningar som dykt upp som handlade om det här osv osv. Plötsligt såg hon så klart som hon inte gjort en kvart tidigare.

Jag känner igen det här. För mig slog min insikt ner för snart ett år sedan. Då kändes insikten galen, det har jag skrivit om förut, men när intuitionen talar så starkt, så är det sanningen. Vare sig vi vågar tro på det eller inte. Det är bara våra rädslor och hinder som inte kan se hur det ska bli möjligt. Nu, ett år senare, är jag närmare än någonsin att göra något av den där insikten.  Och innerst inne är jag nog både fashinerad, förundrad och tacksam över att insikten kom och alla lärdomar som den fört med sig. För det var i stillhet den kom till mig. När jag var mottaglig.

Det var ett magiskt ögonblick för mig att få vara med om den där stunden med min väninna. Att få höra hennes skratt när hon plötsligt såg klart och insåg att det hon letat efter hela tiden funnits runt henne istället för någon annanstans. Att förändringen redan låg hos henne och att hon bara behövde agera och ta emot.

För min erfarenhet säger mig, att de svaren vi söker ligger inte långt borta på någon enslig väg som vi måste leta hårt för att hitta. Svaren ligger nära, nära. Ibland så nära att vi inte ens tänker på det. För att vi är så upptagna av att hitta något stort någon annanstans.

Som jag skrev någon gång här på bloggen:

"Allt som är stort har en gång varit mycket, mycket litet".

Det är små frön som vi ska leta efter. En känsla som säger dig att saken är rätt fastän du inte kanske vågar tro det. Det är då du har hittat det.

Ha en skön helg fina vänner.
Kram
Jenny

7 kommentarer:

  1. Så häftigt! Känns som om jag oxå varit med om det där! :) Önskade mig att jag skulle bli erbjuden något roligt, en förändring och jag fick ju erbjudanden men jag hade siktet ställt på nåt helt annat så jag såg inte det jag fått!...man vet aldrig vad saker leder till. Om man tackar ja till nåt roligt så rullar det oftast på sen och det händer oväntade saker. Ibland ser man inte skogen för alla träd heller! ;) Jag blir lika paff och fashinerad varje gång jag får ett erbjudande..va?! ska jag?! men tackar oftast ja i alla fall! :)
    Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  2. Vad häftigt och spännande! Hoppas vi får höra med om vad som händer i ditt liv när du är redo! Trevlig helg!

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Vackert och sannings skrivit. Ha en trevlig dag.

    SvaraRadera
  4. die dekoration mit den kleinen elfen ist soooo süß!!!!! alles liebe von angie aus deutschland

    SvaraRadera
  5. Underbart ! Ibland sker det när man minst väntar det.

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  6. Det är just det där att våga välja fast det kan kännas ovisst för att hitta rätt väg...här hos mig blåser också förändringens vind och det kan bli hur kul & rätt som helst OM jag bara vågar.
    Jag har fått nån slags inre styrka som verktyg iallafall, det känner jag starkt :)

    Kram från Anna V

    SvaraRadera
  7. Den känslan. När allt faller på plats. Overkligt magisk. :)
    Kram Maria

    SvaraRadera