fredag 6 december 2013

Gå All In



En tänkvärd tanke slog mig förra helgen. Att vi så ofta vill ha garantier för att allt ska gå bra (och helst bli som vi tänkt det) när vi gör förändringar i vårt liv. Vi vill ha en garanti på att allt ska bli bättre för att våga. Vi vill ha valuta för de pengar vi lägger ner. Vi doppar stortån i vattnet (som motsvarar vår dröm), står där balanserande på stranden och försöker komma dit vi vill. Det här funkar inte. Det var det som var min insikt.
Jag har gjort precis samma sak. Om man har haft en dröm ett tag, jobbat med den i sin kropp och sitt hjärta, så kommer man tids nog till ett vägskäl. Ett vägskäl där man måste ta ett beslut om vad man vill. Ta beslut om hur man ska gå vidare och om man verkligen vågar. Vågar ta det där steget som gör att man befinner sig i fritt fall. Kasta sig raklång i vattnet. Utan skyddsnät. Utan garantier. När är man egentligen redo för det?
Jag insåg plötsligt att jag själv var där och att när man ställer sig frågan om man är redo, så är man det. Vare sig det känns så eller inte.

Det går inte att fega sig ur en förändring. Det tillåter inte universum. De testar vårt mod att våga tro på vårt hjärta och vår sak. Testar oss hur mycket vi tror på oss själva och vår dröm.

För mig, på min resa, innebär det här en del beslut. Jag måste investera, utveckla många bitar hos mig själv, och gå All In. Om det sedan visar sig att vägen var fel och allt blir pannkaka så kommer det visa sig. Men att stå på strandkanten med tån i vattnet kommer inte funka. Det inser jag. Därifrån kommer jag inte längre.

Så nu finns ingen återvändo. Jag måste försöka. Se vart det för mig och bara hänga med.

Inom Feng shuin säger man så här angående den här insikten:

"Om du gör det du alltid har gjort, kommer du få det du alltid har fått"

Ha en underbar helg!

Kram
Jenny

15 kommentarer:

  1. Lycka till!:)
    Jag står ofta med tån i vattnet och kommer inte längre...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt hänt att man hamnar där. Ett första steg kan vara en insikt om att man står där. Till slut tröttnar man på att stå där. Om inte annat får man kramp i ena benet ;) Kram Jenny

      Radera
  2. Du satte exakta ord på mina tankar Jenny! All-in är det som gäller, ta första steget så går resten bara av farten. De som står på stranden och endast doppar tån kommer nog att resten av sitt liv fundera vad som kunde ha skett om de vågat hoppa. Sen blir inte alltid saker som man tänkt sig men man är en erfarenhet rikare, en erfarenhet som man inte ångrar! Allt löser sig längs med vägen, bara man slutar fega ur! Ha en riktigt fin helg nu Jenny!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, herre gud, du vet ju! Du om någon har ju verkligen vågat och vunnit! Har man tillit så löser det sig. Och hjälp får man. Ha en toppenhelg du med! Kram Jenny

      Radera
  3. Å så klokt ...så har det varit för mig. Jag satsade för mitt företag och vad hände, det går så bra. Så våga. Ditt ordspråk tar jag med mig. Lycka till på din resa.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det rätt väg, så brukar det bli bra. Och det brukar man innerst inne veta om det är. Det är bara rädslan som får oss att tvivla. Men det gäller nog bara att hänga med och se. Kul att det gått så bra!!! Inspirerande :) Kram Jenny

      Radera
  4. Så fint skrivet och jag känner igen mig så otroligt mycket! jag är precis där... har inte vågat hoppa i ännu men jag tar med mig detta och hoppas att det för mig framåt. Älskar ordspråket, det tar jag med mig :)

    lycka till med allt du företar dig, det kommer gå bra!
    kram och trevlig helg/ Jenny

    SvaraRadera
  5. Ser fram emot att följa vad du nu ger dig in på! :)
    All lycka till dig!

    SvaraRadera
  6. Det är otroligt hur väl dina ord stämmer till mina tankar. Jag står och har nog också stått där länge och känner på vattnet med tån. Jag vill ju så gärna kasta mig i vattnet och simma. Men jag är rädd att det är kallt och obehagligt i vattnet. Fast jag vet att jag ska !! Du ger mig så mycket med det du skriver. Tack igen, min vän !!

    Stor kram
    Anci

    SvaraRadera
  7. Thank you so much for your words! Just what I need these days, after I made a big discission about my future...!

    SvaraRadera
  8. Håller med fullt ut! Såå bra skrivet! Jag är ju oxå den som ofta stått med tån i vattnet och inte kommit längre men nu j-r! :) Och se på Eija, hon tog ett steg och sen rullade det på! :) Det är bara att köra! :) Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  9. Jo..och så fint med 2 såna hjärteljusstakar i samma fönster! :) I like! :) kram

    SvaraRadera
  10. Tänkvärt så klart! Och vackert! Trevlig helg! Anna

    SvaraRadera
  11. Spännande! Vill också något mer men vet ännu inte vad så jag får vänta lite till och ge mig till tåls...Ja det är viktigt att våga! tack för alla kloka ord! Allt gott till dig! PiaFia

    SvaraRadera
  12. Mycket bra skrivet och vilken underbart uppvaknade det blev för mig! Jag står precis där jag med, med tårna I vattenbrynet på den där strandkanten och där vill jag verkligen inte stå! Antingen så skall jag bara springa ut och slänga mig vattnet för att nå mitt mål eller så vadar jag ut försiktigt...ett steg I taget!
    Tack!

    SvaraRadera