torsdag 19 april 2012

Feng shui i trädgård


Jag fick en fråga om jag inte kunde skriva om Feng shui i trädgård. Det ligger mig varmt om hjärtat, så gärna det! 
Om man tittar utomlands, främst i länder där Feng shui används flitigt, ser man att de aldrig skulle lämna trädgården åt slumpen. Här används den varsammaste hand för att skapa harmoni och känsla och få ett samspel med naturen. Vi har så mycket att lära av naturen! Medan naturen förstått att balans är vår viktigaste ingrediens för att få ett hållbart liv, så tror vi människor på något sätt att vi är "över" den och kan bättre. Det har vi ju bevisat gång på gång att det är fel.
För att få en harmonisk trädgård behöver man jobba där man står. Se över vilka förutsättningar som finns. Man bygger vidare på det som är bra och försöker jobba med de brister som finns. 
Grunden ligger i att man i största möjliga mån ska skapa sig trygghet genom att ha stöd på sidorna och bakom huset. Jag nämner hus nu eftersom lägenhetsbalkonger är en helt annan historia. 

Se dig omkring hemma hos dig. Hur ser det ut? Vilket intryck får du om du ställer dig på gatan? Kan du se entrén? Vilken allmänkänsla får du? Hittar du några problemområden?


Jag tror många gånger att vi är väldigt hemmablinda och "ser" inte längre hur det ser ut runtom oss. Att försöka se sitt hem med nya ögon och skriva ner områden som inte känns bra kan vara en bra början. Exempel på "dåliga" områden i en trädgård, där sämre energi lätt stannar, kan vara vid komposter, skräpsamlingar och vid stillastående vatten. Det finns fler exempel men jag tog bara några nu.

En regel är att ju mer känsla och kärlek du lägger ner på din trädgård, desto mer kommer det att kännas. Men att lägga ner jobb som du sedan inte orkar hålla efter är ingen idé. Harmoni går att skapa på olika nivåer och det är viktigt att hålla det på sin nivå för att känslan ska bestå. Känslan är det viktigaste av allt.

Några kloka Feng shui ord som jag lärt mig på vägen är att:

"Ändra inte där det redan känns bra. Känns det bra så är det bra."

Det ligger mycket i de orden. Mer trädgård en annan dag.

Ha en fin dag!
KRAM
Jenny

1 kommentar:

  1. Tack Jenny! Fina tips!
    Jag har definitivt ett par problemområden i min trädgård, bla en häck som växt dåligt vilket gör att vi inte har väggar runt trädgården (på sina ställen).
    Men nu har jag i alla fall lite idéer på hur vi kan fixa till det.

    Ha en fin helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera